woensdag, oktober 02, 2013

de september stats

Een record maand, zonder meer :-)
Fietsen: 644,4 km
Lopen: 160,9 km

Mijn doel om dit jaar 1000 km te lopen bereik ik al deze week, ik heb momenteel 993 km! Dus met onze vrijdagse lunch run rondt ik de kaap van de 1000 km :-)......

Vanwaar de plotse motivatie?
Collega Peter heeft mijn competitieve geest geprikkeld en besloten mij te bekampen. De afrekening volgt op 31 december, dan wordt gekeken wie nu eigenlijk het verste gelopen heeft... Voorlopig sta ik nog een 40-tal km voor, maar of ik dat kan houden is maar de vraag... Het belooft in elk geval spannend te worden...

Groen: Peter - Blauw: KR=10

Een andere motivatie is de halve marathon van Kasterlee 17 november. En niet te vergeten: mijn eerste trail run: De Trail du Barrage in Houffalize. De korte afstand weliswaar van 14 km

De trailschoenen zijn ook al aangeschaft en al ingelopen:
Lelijk, I know, maar voor eens dan maar functie boven vorm.....

Wat oktober betreft: lopend zet ik het elan van september voort :-)
Fietsen heb ik nog niet gedaan ondanks het toch wel prachtige weer. Kermit is bij de fietsenmaker, hij had dringend eens een onderhoud nodig vooral mijn voorwiel waar toch iets aan mankeert nadat ik onlangs in een zeer diepe put ben geknald. Morgen mag ik hem weer gaan halen en ben ik weer van de files verlost :-)


zondag, september 01, 2013

2013 in facts and figures: update

Een update van de facts and figures, althans deze die betrekking hebben op mijn fysieke inspanningen...
Enkele korte facts uit de afgelopen maanden:
- sinds begin mei ben ik slechts 1x met de auto gaan werken
- ik heb voor het eerst de kaap van 12km/hr gemiddeld gerond tijdens een 10km-wedstrijdje
- hielspoor is pijnlijk
- sociale druk is een goede motivatie
- elke dag met de fiets gaan werken en 3 x per week lopen maakt dat ik per week ongeveer een werkdag beweeg/sport (+/- 8u)

En dan de figures:


Een beetje voorsprong op het doel :-)



Mission accomplished :-)


Mijn fietsdoel was duidelijk niet ambitieus genoeg. Maar toen ik dat doel stelde had ik een 200 a 250km fietsen per maand in gedachte... Ik had nooit gedacht dat ik mijn auto gedurende maanden volledig aan de kant zou laten staan :-) 
Ik heb al meer dan 3000 km aan woonwerk verkeer gefietst, dat wil zeggen meer dan 5000 km die ik niet met de auto gereden heb :-) Aan het verbruik van James en de houdige brandstof prijzen is dat dus een dikke 750 Euro netto opslag :-)... Mijn fiets is dus al terug verdiend, en met de overschot ga ik mijn winteruitrusting verder uitbreiden! :-)

To be continued.........

maandag, mei 20, 2013

autoloos

Nooit gedacht dat ik zou kunnen wennen aan het niet hebben van een auto... Eind vorige maand bracht ik James naar mijn ouders, hij moest naar de autokeuring. En met mei, veel lange weekends en hopelijk mooi weer op komst, zou ik hem daar achterlaten en al fietsend door het leven gaan...

3 weken later is het slechter weer dan ooit... Noorderwind, amper 12 graden en eindeloos veel regen... Toch ben ik de afgelopen lange weekends James niet gaan halen en ben ik blijven fietsen... Het aantal keer dat ik echt nat geregend ben valt heel goed mee! De meeste nattigheid komt overigens niet van de regen maar van al de nattigheid en plassen op de weg en het fietspad. En dus heb ik 2x echt kletsnatte schoenen/voeten gehad. 

Met de komende week in aantocht en voorspellingen voor nog meer regen heb ik ook dit weekend James niet gehaald... Ik blijf fietsen! Want nat of niet nat, in het spitsverkeer ben ik even snel met de fiets!

woensdag, mei 01, 2013

april in facts and figures

Nog steeds koud! Maar droog en al wat zonniger... Nog maar 1x de korte fietsbroek boven gehaald, het zomer jasje al net iets vaker. En voor te lopen is de lange winterbroek sinds vorige week eindelijk weer opgeborgen.
In de hele maand ben ik slechts 6x met mijn auto gaan werken! 2x Naar huis gelopen, en verder gefietst ook 1x lek gereden op weg naar huis :-) Een nagel van 1,5 cm had mijn achterband doorboord. De fietsenmaker heeft het binnenbandje vervangen :-)
En de 10 Miles gelopen: mijn vooropgesteld doel van 1u30 gehaald, mijn officiële tijd was 1u 28min 35sec! Een kwartier sneller dan vorig jaar! Heel tevreden!
De totale gelopen afstand voor april: 120,3 km

De totale gefietste afstand voor april: 402,0 km
En voorts mijn 3de paar Brooks Glycerin 10's besteld :-). Mijn eerste paar heeft zijn beste dagen gehad. Het dient nu voor de korte looptoerkes tijdens de middagpauze. Mijn 2de identieke paar, gekocht in New York dient voor de langere afstanden in het weekend. Hiermee heb ik ook de 10 Miles gelopen. En omdat ik zo tevreden ben met deze schoenen, omdat het eerste paar het einde van zijn levensduur nadert, omdat ik graag schoenen koop en omdat ik graag afwissel, heb ik een 3de paar besteld. Geen identieke deze keer, wel een andere kleur: groen! 

zondag, maart 31, 2013

maart: de statistiekjes

De laatste dag van de maand en dus tijd voor statistiekjes. Zo was maart 2013 de koudste maand maart in 25 jaar, en of ik dat gemerkt hebt! 

Elke ochtend dat ik mijn fietske uit de kelder haalde om naar het werk te rijden vroor het! Op 1 week na... Die week ben ik dan ook 4x al fietsend gaan werken. Kwestie van wat credits te verdienen om mijn contractje met de collega's te kunnen blijven nakomen.
Ik ben op mijn weg nog verschillende keren sneeuw tegen gekomen, het mag nu toch echt wel warmer gaan worden!

Maar ondanks de aanhoudende koude ben ik er toch in geslaagd 397,9 km te fietsen.
Wat lopen betreft heb ik een week moeten passen omwille van een weekje koorts en ziek zijn, maar toch sluit ik de maand af op 101,2 km!
En bijkomend was maart de maand met voor lopen een nieuw record: mijn snelste maand ooit! Ik heb over heel de maand een gemiddelde pace van 5:28 min/km gehaald! :-)


Voor mijn jaardoel zit ik op 279 km, een kleine voorsprong dus :-)... Nu op hetzelfde elan verder doen! Voor april komen de 10 Miles er alvast aan :-)


zaterdag, maart 02, 2013

2013 - goed gestart...

Mezelf een nieuw gadget cadeau gedaan: een Garmin forerunner 210 met Hartslagmeter.
De special edition, omdat ik iets anders wilde dan zo'n dikke zwarte knots aan mijn pols :-)


En in januari al meteen goed gestart.
Lopen: 120,5 km
Fietsen: 237,5 km

En dat terwijl het toch goed gewinterd heeft! Zo heb ik vaak over besneeuwde en gladde paden gelopen :-)...
En ook fietsen was met momenten toch wel een spannende aangelegenheid, al waren de fietspaden relatief goed vrij gemaakt.
Ook heb ik door al het zout op de weg Kermit zijn ketting als eens moeten kuisen en weer invetten :-)

In februari heb ik gepoogd op hetzelfde elan voort te gaan... Weliswaar onderbroken door 3 weken verlof in India.
Lopen: 57,9 km; waarvan ik er toch 42 in India gelopen heb...
Fietsen: 88,9 km

Mijn doelen voor 2013:
- 1000 km lopen
- 2500 km fietsen
- de 10 Miles waarvoor ik me donderdag heb ingeschreven
- zeker nog eens een halve marathon
En verder zien we wel :-)

zaterdag, januari 12, 2013

2012 - de eindbalans

Lopen:


Fietsen:

Voor 2013 is het doel opnieuw 1000 km lopen :-) en opnieuw enkele wedstrijden zoals de 10 Miles. Hiervoor mik ik op een tijd rond 1u30 min.

En wat fietsen betreft heb ik een contract gesloten met enkele collega's. Daarin de doelstelling van min 2x per week naar het werk te fietsen op straffe van een dessert voor de deelnemende collega's en geld in't bakske van het conditiefonds bij het niet halen van de doelstelling.
Qua motivatie kan dat tellen :-)...